Gastblog Ineke Swart-den Boer: Rode tomaten voor je online marketing
Gastblog Ineke Swart-den Boer: Wat hebben rode tomaten nou met online marketing te maken? Ik word wel eens vaker gevraagd om een gastblog te schrijven en hoewel het soms een uitdaging is, probeer ik altijd een link te zoeken tussen mijn dienstverlening en degene voor wie ik een gastblog mag schrijven. En eerlijk is eerlijk… dat was deze keer best een uitdaging!
Structureren en organiseren
Ik sta erom bekend dat ik graag meedenk hoe je zaken makkelijker en slimmer doet. Welke apps maken je werk een stukje aangenamer? Hoe structuur je de interne organisatie zodanig dat het voor je gaat werken en je niet steeds zaken uitstelt, zodat het kikkers gaan vormen.
Euhm kikkers?? Ja, kikkers!
De term komt uit het timemanagement. De ‘kikker’ staat voor taken die je steeds uitstelt. Je bent de hele dag druk geweest en hebt van alles weggewerkt, maar die ene taak heb je steeds vooruit geschoven, omdat je er geen tijd voor had, geen zin in had, of het was toch niet het juiste moment. Je besteedt je aandacht liever aan kleinere, makkelijkere taken.
“Wat nou als je de dag begint met het eten van een levende kikker? Hierna kun je met een voldaan gevoel de dag doorkomen: want wat kan nou erger zijn dan het eten van een levende kikker?”
Deze uitspraak van Mark Twain zorgde er voor dat Brain Tracy het boek ‘Eat that frog’ schreef.
Dus samengevat: ik hou ervan om zaken te organiseren en structureren. En verdiep mij in manieren om effectief te werken. Hoe leg je hiermee nou een link met online marketing? En hier komen de rode tomaten om de hoek kijken 😉.
Focus
Vooropgesteld: ieder mens is anders en niet elke methode is geschikt voor iedere ondernemer. Maar iedereen wil uiteindelijk het beste uit de dag halen en het liefst ook dan die taken gedaan hebben die het meeste rendement opleveren. Nou zijn er meerdere manieren om focus aan te brengen in je werkzaamheden, voor nu wil ik je graag kennis laten maken met ‘rode tomaten’.
De een is een avondmens en de ander start de dag het liefst zo vroeg mogelijk. Op welk moment je dus werkzaamheden inplant, laat ik aan jezelf over. Wel is gebleken dat multitasking je écht niet verder helpt en je brein het meest gebaat is bij af en toe een rustmoment.
En hoewel ik mij vaker laat verleiden tot het ‘nog even afmaken’ van een bepaalde taak, het versloffen van een goede werkmethode en het werken ‘in de waan van de dag’, weet ik dat deze methode mij uiteindelijk het beste rendement oplevert.
Het is heel simpel: je zet een wekker op 25 minuten en start aan een taak. Zijn de 25 minuten voorbij, dan neem je 5 minuten pauze. Niet om even door je sociale media te scrollen of op je telefoon te zitten. Nee, je brein wil rust. Dus haal wat te drinken, loop even heen en weer of staar gewoon even naar buiten.
Hierna start de volgende serie van 25 minuten. Deze methode wordt de Pomodoro techniek genoemd naar de rode tomaten kookwekker. Ik weet niet hoe jouw brein werkt, maar de mijne is op een of andere manier meer gefocust bij de taak als mijn timer loopt dan dat ik ‘gewoon’ aan mijn taak begin. Dan kijk ik toch even naar dat appje tussendoor, betrap mij dat ik even een berichtje op de sociale media bekijk en voordat ik het weet, ben ik compleet van mijn taak afgeleid. Daarnaast heeft deze methode nog een ander handig effect: doordat ik het opdeel in blokken van 25 minuten en steeds bijhoud hoeveel ‘Pomodoro blokken’ ik nodig heb, weet ik exact hoe lang een taak duurt. Dat is toch vaak langer dan je vooraf had ingeschat!
Rode tomaten en jouw online marketing
En wat heeft de Pomodoro techniek nou te maken met jouw online marketing? Als je de website van Cloudtraffic leest, komt regelmatig terug dat je de focus legt op die onderdelen die bij jouw dienstverlening passen. Niks waan van de dag, maar focus op die methodes die bijdragen aan de groei van jouw online vindbaarheid.
Ook het stap voor stap ontdekken waar online marketing voor staat, wegwijs worden in de wirwar. Dus niet de hele dag doorrennen en energieloos worden. Nee, een pomodoro blok aan informatie opnemen en dat volledig begrijpen. Je brein rust geven en dan pas een volgende stap zetten.
Je online marketing structuren en organiseren dus. En daar word ik nou blij van!
Ik adviseer je heel graag om rode tomaten toe te passen in jouw online marketing.
Ineke Swart – den Boer
Inique4U
Ineke is structuur coach en helpt ondernemers bij het op orde brengen van hun interne organisatie.
Hiervoor biedt zij een traject aan waarin in kleine, haalbare stappen maximaal resultaat behaald word.
In het traject bewijst ze dat het mogelijk is om van chaos naar structuur te gaan.