Gastblog Adinda Keizer: Ideale doelgroep of ideale klant?
Gastblog Adinda Keizer: Ideale doelgroep of ideale klant? Het is lastig om een hele doelgroep aan te spreken en te ‘raken’ met je tekst. Op klantniveau is dit veel makkelijker.
Wat is het verschil zul je vragen? Doelgroep is een groep mensen en een klant is een individu.
Het is lastig om een hele doelgroep aan te spreken en te ‘raken’ met je tekst. Op klantniveau is dit veel makkelijker.
Tijdens mijn coachsessies ga ik samen met de ondernemer kijken naar zijn of haar ideale klant. Op de vraag is jouw klant een man of een vrouw, wordt regelmatig gereageerd met: ‘Dat maakt mij niet uit of Dat kan allebei...’
Dat kan natuurlijk ook, maar mannen spreek je anders aan dan vrouwen. Door te spitten in je ideale klant vind je de juiste ‘tone-of-voice’ waarmee je jouw klanten weet te raken. Met andere woorden: zij moeten zich aangesproken voelen door jouw boodschap in tekst en beeld.
Voorbeeld van Anneke:
Zij is fotograaf en gespecialiseerd in zakelijke portretten. Haar doelgroep zijn ondernemers die het belang zien van een goede foto op hun website of social media kanalen als LinkedIn, Facebook of Instagram.
Anneke gebruikt op haar website de volgende tekst:
Geef je zakelijke online profiel een upgrade met een goed zakelijk portret van jezelf. Ben je ondernemer of zzp-er? Dan gebruik je waarschijnlijk online media om met jouw relaties te communiceren en om een zakelijk netwerk op te bouwen. Een professionele profielfoto geeft meteen een goede indruk en draagt bij aan het gevoel van vertrouwen.
Als ik Anneke vraag of haar ideale klant een man of een vrouw is, antwoord ze dat 80% eigenlijk vrouwen zijn. Bij doorvragen blijkt dat dit vrouwen betreft tussen de 30 en 40 jaar, die bewust hebben gekozen voor het ondernemerschap. Deze vrouwen willen volle bak gaan voor hun carrière, maar liever niet zelf op de voorgrond treden. Ze weten dat dit wel noodzakelijk is en daarom willen ze graag een professionele foto.
Maar ze vinden het vreselijk om op de foto te gaan. Ze voelen zich opgelaten en staan toch altijd stom op de foto. Een neplach, haren niet goed, jasje waar dan net een kreuk inzit, onderkin etc.
Anneke vindt juist dit de leukste groep om mee te werken. Ze stelt makkelijk mensen op hun gemak en ze heeft aandacht voor de details. Ze let goed op hoe kleding valt en/of de houding natuurlijk is.
Nieuwe tekst op de website van Anneke:
Wil jij ook mooie foto’s van jezelf waar je op staat zoals je echt bent?
Je bent trots op je bedrijf en dat wil je iedereen laten zien! Zakelijke fotografie is een onmisbaar onderdeel om met jouw relaties te communiceren en om een zakelijk netwerk op te bouwen. Zakelijke portretten met een persoonlijke touch zijn mijn specialiteit. In een relaxte sfeer zorg ik dat jij je op je gemak voelt. Ik maak professionele foto’s die het echte verhaal over jou en je bedrijf vertellen.
Door bovenstaande tekst zullen vrouwen zich misschien net iets meer aangesproken voelen dan mannen. Dit wil niet zeggen dat er geen mannen welkom zijn, integendeel zelfs. Door dit stukje tekst zal de ideale klant van Anneke zich aangesproken voelen.
Jouw ideale klant?
Wie is jouw ideale klant? Is het een man of een vrouw? Welke leeftijdscategorie, in welke branche is je klant werkzaam, wat loopt je klant tegenaan in het dagelijkse leven? Allemaal vragen die je helpen om van je doelgroep een klant te maken.
Ik wens je veel succes met het vinden en aanspreken van jouw ideale klant.
Ondernemende groet
Adinda Keizer
Ondernemerscoach en trainer
Vindjeklant