Heeft SEO nog wel zin?

Is investeren in SEO als webshop nog wel interessant? Misschien best een gewaagde vraag als Online Marketeer en SEO specialist.

heeft seo nog wel zin voor webshops blog

De zin en onzin over SEO – heeft SEO nog zin?

Toch ben ik erg benieuwd of e-commerce bedrijven wel eens goed berekend hebben hoeveel omzet zij nou daadwerkelijk maandelijks uit de gratis zoekresultaten van Google halen, waarbij zij hun eigen bedrijfsnaam uit deze resultaten hebben gefilterd.

Wanneer ik kijk naar de posities die alle gesponsorde resultaten innemen op de eerste pagina van Google, als het gaat om commerciële zoektermen, hoe interessant is het dan nog om je te blijven focussen op SEO? En hoeveel geld ga je daar dan aan uitgeven? Ik ga er dan wel vanuit dat je de basis SEO voor je webshop al wel op orde hebt, omdat dit ook belangrijk is voor de kwaliteit van je Google Ads. (Benieuwd of jij de basis SEO wel op orde hebt? Neem dan gerust even contact met mij op).

Neem als voorbeeld de zoekterm “zitzak kopen”. Zonder te scrollen zie je de onderstaande resultaten in 1 oogopslag. Het enige “gratis” zoekresultaat is Bol.com, welke eigenlijk ook gewoon een adverteerder is met een enorm groot online netwerk, waarbij zij vaak op nummer 1 staan voor koop gerelateerde zoekopdrachten.

Dus de vraag is even: hoe groot is de kans dat iemand die online een zitzak wil kopen deze niet kan vinden tussen de 13! adverteerders die boven de gratis zoekresultaten worden weergegeven?

Hoeveel mensen met een koopintentie klikken er nog eigenlijk nog op de gratis zoekresultaten?

Heeft-SEO-nog-zin-voor-webshops_1

Een aantal jaar geleden viel het mij al op dat de ruimte voor organische zoekresultaten steeds kleiner wordt. Toen ik tijdens een strategiesessie met een klant ging onderzoeken of hij de kosten die hij maandelijks besteedt aan SEO wel de gewenste resultaten geeft, viel mij het volgende op:

De maandelijkse kosten voor SEO (lees linkbuilding, content creatie) waren hoger dan de omzet die maandelijks uit de organische zoekresultaten komt. En dat terwijl deze klant voor zeer commerciële en (in Google Ads) converterende zoektermen op posities 1 en 2 staat. We hebben de data van een langere periode genomen en dit een aantal malen nagerekend omdat we steeds op dezelfde tegenvallende resultaten uitkwamen.

Wat bleek?
In de afgelopen jaren is het % omzet vanuit Google Organic steeds kleiner geworden. Er komen steeds minder bezoekers vanuit dat kanaal, terwijl het zoekvolume voor deze specifieke branche alleen maar groter is geworden.

Uiteindelijk hebben we een aantal maanden geleden toch besloten om de SEO werkzaamheden te staken, met daarbij de kanttekening dat de uitvoerende SEO-partij dit ten zeerste afraadde en aangaf dat alle omzet zou dalen omdat hij topposities zou verliezen.

En het daadwerkelijke resultaat?
De omzet uit Google Organic is gewoon hetzelfde gebleven!

Nou wil ik zeker niet beweren dat dit voor alle webshops geldt. Maar mijn advies zou zijn:

"Kijk eerst goed hoe groot de “concurrentie’’ van de betaalde zoekresultaten is voordat je bakken met geld gaat investeren in iets wat uiteindelijk niets oplevert"

Online Marketing
Previous reading
Gastblog Adinda Keizer: Ideale doelgroep of ideale klant?
Next reading
Dagje werken met…
×