Online Marketing Strategie

De aanwezigheid van jouw bedrijf online is in deze tijd een van de meest belangrijkste manier om nieuwe klanten te werven. Een succesvolle online zichtbaarheid begint met een ijzersterkte online marketing strategie!

Online Markting Strategie

De kracht van een succesvolle Online Marketing Strategie

De webshop of website. Twintig jaar geleden bestonden deze woorden nauwelijks, nu zijn ze niet meer weg te denken van het internet. Veel bedrijven, van jong tot gevestigd, van klein tot groot hebben er een. Sommige winkels hebben de webshop naast hun fysieke winkels, sommige zijn echt puur een webshop. Maar hebben ze ook een stevige Online Marketing Strategie?

Alle websites, met of zonder webshop, willen iets bereiken. Anders bestond de website niet. Dat doel kan zijn om bezoekers te informeren, om bezoekers te vermaken, of zoals in veel gevallen om te bezoeker over te laten gaan tot het (online) kopen van een product of een afspraak te maken om een dienst af te nemen. Dat is echter een hele klus, als je bedenkt dat het hele internet vol staat met websites. Waar in een fysieke winkelstraat een klant nog naar een winkel moet lopen, kan hij op internet binnen twee klikken op een concurrerende website zijn. Het is dus zaak om het goed aan te pakken.

Succesvolle online marketing strategie

Daarvoor is een online marketing strategie onontbeerlijk.

Wat is een goede Online Marketing Stategie? Het behelst meer dan de meeste mensen denken. Met alleen een gelikte website en een Instragram-pagina ben je er nog niet. In dit blog daarom vier belangrijke punten waar je op moet letten bij het ontwikkelen van een succesvolle online marketing strategie.

Online Marketing Strategie stap 1: Waarom kiest een klant voor jouw bedrijf?

Stap 1 van een goede Online Marketing Strategie is het bedenken wat jouw bedrijf anders maakt dan jouw concurrenten. Waarom zou een klant nou juist naar jou toekomen, en niet naar de concurrent? Kortom, wat zijn jouw ‘USP’s’ (unique selling points). Zorg ervoor dat je deze voor jezelf helder hebt en dat deze op jouw website duidelijk naar voren komen. Niet alleen op die ene pagina met informatie over het bedrijf, maar voer het door in de hele website. In teksten, in beeld en in sfeer. Wilt je bijvoorbeeld te boek staan als luxe, gebruik dan geen goedkope kleuren of afbeeldingen.

Online marketing strategie stap 2: Voor wie is de website?

Een tweede vraag die van belang is bij een online marketing strategie: voor wie hebt je de website eigenlijk gemaakt? Wat is jouw doelgroep? Denk bij het bepalen hiervan aan leeftijd, geslacht, beroep, hobby, woonplaats, socio-economische status etc. Vanzelfsprekend ziet een website gericht op kinderen er anders uit dan één bedoeld voor jong volwassenen of gemaakt voor ouderen. Houd hier rekening mee in de zoekwoorden, de aanspreekvorm en het design. De beslissing om te blijven op een website wordt in minder dan een seconde gemaakt, zorg er dus voor dat een klant in één oogopslag voelt dat dit de juiste website voor hem of haar is.

Online marketing strategie stap 3: Houd de klant vast

Na deze stappen komt stap 3 van de online marketing strategie: de ‘conversie’. Je wilt natuurlijk niet alleen dat een klant op jouw website belandt, maar ook dat hij/zij blijft en iets doet. Kruip daarvoor zo goed mogelijk in de huid van jouw klant en bedenk wat voor hem/haar handig is. Hoe wordt hij aangesproken, hoe makkelijk kan hij/zij de weg vinden, waar zou hij/zij geneigd zijn weg te klikken? Pas op met al te agressieve pop-ups en call-to-actions: dit werkt vaak averechts als hier niet goed over is nagedacht. Een aantal andere belangrijke elementen zijn bijvoorbeeld een snelle website, een bezoeker klikt direct weg als de homepage niet binnen 2 seconden geladen is en gaat dan op zoek naar een website die wil snel is. Ook Google vindt de snelheid van een website van groot belang bij het bepalen van de positie van jouw website in de gratis zoekresultaten. Daarnaast is het belangrijk dat de bezoeker snel vindt waarnaar hij/zij op zoek is. Zorg dus voor een logische stroom in de navigatie van jouw pagina’s.

Online Marketing Strategie

Online Marketing Strategie stap 4: Voer alles consequent door

De laatste, meest praktische stap van een succesvolle online marketing strategie luidt als volgt: voer jouw keuzes uit stap 1 tot en met 3 van de online marketing strategie op jouw hele website door. Overal! Op de homepage, in de kleuren, de manier van schrijven, de zoekmachine vindbaarheid (SEO), de diensten, de prijzen enzovoort. Alle elementen samen zorgen voor het succes van jouw website. Zo leidt de Online Marketing Strategie tot meer resultaat.

Dit is uiteraard maar een kleine greep uit de acties die je kunt doen om jouw online kanalen succesvol in te zetten voor het genereren van meer omzet en leads voor jouw bedrijf.

Heb je nog vragen, neem dan gerust eens contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik help jou graag de sleutel naar het online succes van jouw bedrijf te vinden.

Online Marketing
Previous reading
Dagje werken met…
Next reading
Online Marketing Strategie
×